Xususiy ta’lim tashkilotlarida o‘qitish daromad solig‘idan ozod etadi

Xususiy ta’lim tashkilotlarida o‘qitish daromad solig‘idan ozod etadi

Xalq ta’limi vazirligi huzurida yangi tashkil etilgan Jamoatchilik kengashi yig‘ilishida ishtirok etdim. Yig‘ilishda Xalq ta’limi vaziri Baxtiyor Saidov ta’lim sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar bilan bir qatorda bugungi kunda sohada mavjud muammolarga to‘xtalib, ularni yechimi yuzasidan fikr almashdi. Shuningdek, jamoatchilik kengashi a’zolari tomonidan maktablarda ta’lim sifatini oshirish, yangi o‘quv o‘rinlarini yaratish, tizimda korrupsiya va nepotizm holatlarini keskin kamaytirish hamda darsliklar va o‘quv dasturlari sifatini yahshilash borasida bir qator takliflar ilgari surildi.
Menimcha, ta’lim sohasidagi eng asosiy muammo bu davlat maktablarida o‘quv o‘rinlari sig‘imlarining yetishmasligi. Statistikaga ko‘ra, hozirda maktablarimiz sig‘imidan ortiq o‘quvchilar soni 1,2 milliontaga yetgan. Natijada ko‘plab maktablarimizda darslar ikki, xatto uch smenada tashkil qilingan, bolalar esa o‘quvchilar soni 35-40 taga yetgan sinflarda o‘qishga majbur bo‘lmoqda. Bu esa o‘z-o‘zidan ularning sifatli ta’lim olishiga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Garchi yildan yilga yangi qurilayotgan maktablar soni ortayotgan (2022 yilda 40 ta yangi maktab qurilishi belgilangan) va Taraqqiyot strategiyasiga asosan 2026 yil yakuniga qadar maktablar sig‘imini 6,4 milliontagacha yetkazish rejalashtirilgan bo‘lsada, lekin oshib borayotgan aholi soni hisobiga qurilayotgan yangi maktablar o‘quv o‘rinlari hamda o‘quvchilar soni orasidagi farqni saqlab turish uchun ham yetarli bo‘lmasligi mumkin.
Kuni kecha Prezident farmoni bilan tasdiqlangan Taraqqiyot Strategiyasi va uni amalga oshirishga oid Davlat dasturida esa aynan yuqoridagi muammoga eng samarali yechimlardan biri, ya’ni ta’lim sohasida xususiy maktablar sonini oshirishni rag‘batlantirish nazarda tutilgan. Farmonga asosan, 2022 yil 1 apreldan boshlab nodavlat maktablarga farzandlarini yuborayotgan ota-onalarning oyiga 3 mln. so‘mgacha bo‘lgan to‘lovlari daromad solig‘idan ozod etilishi belgilanmoqda. Bu mamlakatda ta’lim sohasida xususiy sektorni rivojlanishi va xususiy ta’limga bo‘lgan talabni ortishiga katta ijobiy turtki bo‘ladi. Chunki:
Birinchidan, fuqarolar to‘laydigan soliqlarni katta qismi byudjet orqali ta’limga yo‘naltirilishini inobatga olinsa, soliqdan tushadigan mablag‘larni davlatdan ko‘ra fuqarolar qo‘lida qoldirilishi bu mablag‘larni ta’lim uchun maqsadli va samarali sarflanishini ta’minlaydi.
Ikkinchidan, hozir hududlarda ta’lim sifati va sharoiti qoniqarli xususiy maktablar narxi o‘rtacha 700 mingdan 1.5mln so‘mgachani (poytaxtda bundan 2 barobargacha qimmat ) tashkil etadi. Ya’ni bolani xususiy maktabga yuborish xarajatini 25-50 foizini soliqlardan tejalgan 360 ming so‘m (3mln x 12%) hisobiga qoplash mumkinligini anglatadi. Bu bir tomondan hozirda farzandi xususiy maktabda ta’lim olayotgan oilalarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlasa, ikkinchi tomondan farzandi xususiy maktabga bormaydigan ota-onalarni endilikda xususiy maktabga yuborishga rag‘batlantiradi.

Uchinchidan, farzandi xususiy maktablarda ta’lim olishni istaydigan oilalar soni oshishi tabiiyki xususiy maktablarga bo‘lgan talabni oshiradi. Talab oshgan joyda esa o‘z navbatida taklif ham oshadi. Xuddi maktabgacha ta’lim sohasida kabi qisqa muddatlarda tadbirkorlar tomonidan ochilgan xususiy maktablar soni ortib, xususiy sektor ulushi hozirgi 1% lik achinarli ko‘rsatkichdan sezilarli darajada oshishiga imkoniyat yaratiladi.
To‘rtinchidan, xususiy maktablar ko‘payishi o‘z navbatida ta’lim sohasida raqobat muhitini yaratadi, farzandlarimizga taklif etilayotgan ta’lim sifatini oshiradi. Qolaversa, bu raqobat yaxshi o‘qituvchilarga bo‘lgan talabni oshishiga, ularning maoshi va ijtimoiy mavqei ortishiga sabab bo‘ladi.
Beshinchidan va eng asosiysi, ta’lim sohasida xususiy sektorning ulushi ortishi hamda nisbatan yuqori daromad va moliyaviy imkoniyatga ega oilalarning farzandlari xususiy maktabga borishi davlat maktablariga bo‘lgan bosimni kamaytirib, eng qisqa muddatlarda o‘quv o‘rinlariga nisbatan o‘quvchilar soni mutanosib bo‘lishiga erishishga imkoniyat yaratadi, deb o‘ylayman.

Manba: Aniq.uz


Я присутствовал на заседании новообразованного Общественного совета при Министерстве народного образования. На встрече министр народного образования Бахтиёр Саидов рассказал о проводимых реформах в сфере образования, а также текущих проблемах в сфере и обменялся мнениями по их решению. Члены общественного совета также внесли ряд предложений по повышению качества образования в школах, созданию новых школ, кардинальному снижению коррупции и кумовства в системе, повышению качества учебников и учебных программ.
Я думаю, что главная проблема в образовании – это нехватка мест в государственных школах. По статистике количество учащихся в наших школах сейчас превышает вместимость в 1,2 миллиона человек. В результате во многих наших школах занятия организованы в две, а то и в три смены, и дети вынуждены учиться в классах по 35-40 человек. Это, в свою очередь, негативно сказывается на качестве их образования.
Несмотря на то, что количество новых школ с каждым годом увеличивается (в 2022 году планируется построить 40 новых школ) и Стратегией развития предусмотрено увеличение вместимости школ до 6,4 млн к концу 2026 года, новые школы строятся за счет растущего населения, а также может оказаться недостаточным для поддержания разницы между количеством мест и количеством студентов.
Стратегия развития и Государственная программа по ее реализации, утвержденные вчера указом президента, предусматривают одно из наиболее эффективных решений этой проблемы – увеличение числа частных школ в сфере образования. Согласно указу, с 1 апреля 2022 года родители, отдающие детей в негосударственные школы, будут получать по 3 млн в месяц. Планируется освободить платежи до сумов от налога на прибыль. Это станет большим положительным импульсом для развития частного сектора в сфере образования в стране и роста спроса на частное образование. Потому что:
Во-первых, учитывая, что большая часть налогов, уплачиваемых гражданами, идет на образование через бюджет, сохранение налоговых поступлений в руках граждан, а не государства, обеспечит целенаправленное и эффективное расходование этих средств на образование.
Во-вторых, стоимость частных школ в регионах, где качество и условия обучения удовлетворительные, сейчас колеблется в среднем от 700 тыс. до 1,5 млн сумов (в столице до двух раз больше). Это означает, что 25-50% стоимости обучения ребенка в частной школе можно покрыть за счет 360 000 сумов (3 млн х 12%), сэкономленных на налогах. С одной стороны, он оказывает финансовую поддержку семьям, чьи дети в настоящее время учатся в частных школах, а с другой стороны, побуждает родителей, не посещающих частные школы, отдавать своих детей в частные школы.

В третьих,увеличение числа семей, чьи дети хотят посещать частные школы, естественно, повысит спрос на частные школы. Где растет спрос, растет и предложение. Как и в сфере дошкольного образования, количество частных школ, открываемых предпринимателями, в ближайшей перспективе увеличится, что позволит значительно увеличить долю частного сектора с нынешних печальных 1%.
В-четвертых, увеличение количества частных школ создаст конкурентную среду в сфере образования, повысит качество образования, предлагаемого нашим детям. Кроме того, конкурс повысит спрос на хороших учителей, повысит их заработную плату и социальный статус.
В-пятых, и это самое главное, увеличение доли частного сектора в образовании и тот факт, что дети из относительно обеспеченных и малообеспеченных семей посещают частные школы, снизят нагрузку на государственные школы и сократят количество учащихся в кратчайший срок. возможное время.Я думаю, это даст возможность достичь.

Источник: Aniq.uz

Telegramda o‘qish

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
BAXTIYOR.UZ

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: