O‘quvchining savodxonligi ona tili fani o‘qituvchisiga bog‘liqmi?

O‘quvchining savodxonligi ona tili fani o‘qituvchisiga bog‘liqmi?

Ko‘p yillardan buyon qishloq maktablaridan birida ona tili fanidan dars berib kelaman. Ayrim paytlarda bir holat meni qiynaydi.

Pedagogik kengashlarda maktabimiz rahbar-xodimlari tuman yig‘ilishida qaysidir maktabda tekshirish o‘tkazilgani, kamchiliklar ko‘pligini bildiradi. Muhimi, o‘quvchilardan diktant olinganda uch-to‘rtta o‘quvchi «4», to‘rt-beshta o‘quvchi «3», qolgani «2» baho olganligini alohida ta’kidlashadi. Ajablanarlisi, pedkengashdagi barcha o‘qituvchlar shu onda menga bir qarab olishadi. Go‘yoki, bunday holat uchun ona tili va adabiyoti fani o‘qituvchisi aybdordek.
Yo‘q, men o‘quvchilarning tilga oid bilimlari sayozligi, xususan, savodxonligi past bo‘lishida ona tili o‘qituvchisi aybdor bo‘lmaydi, deyishdan yiroqman. Biroq kishining xat-savodi masalasida gap ketganda, u keng qamrovli tushuncha ekanligini gohida unutib qo‘ymoqdamiz.
Ayni shu xato o‘y tufayli maktabimiz rahbari bizning o‘quvchilardan ham diktant olinsa, o‘sha maktabdan «qolishmasligimizni» ta’kidlab, bu kamchilikni bartaraf etishni menga alohida topshiriq sifatida beradi. Buning uchun o‘quvchilardan diktant olishni, insho yozdirishni aniq qilib aytadi.
Albatta, topshiriq bajariladi va men o‘quvchilarimning “ijodi”ni tekshirib chiqaman. Tabiiyki, bunday birgina nazorat bilan o‘quvchilar savodxonligida aytarli o‘zgarish bo‘lmaydi.
Tajribada sinab ko‘rganman, yozma ishda «5» baho olgan to‘rt yoki besh nafar o‘quvchi bo‘lsa, ularning biri matematikaga, boshqasi biologiyaga, yana kimdir tarix faniga qiziqadi. Tabiiyki, shu fanlardan yaxshi o‘qiydi va turli ko‘rik-tanlovlar, tadbirlarda qatnashadi. Aytmoqchi bo‘lganim, bexato yozadigan o‘quvchilarning bir-ikkitasi ona tili va adabiyotga qiziquvchilar bo‘ladi. Ya’ni, ularning “5” baho olishiga men, qolganlariga matematika, tarix va biologiya fani o‘qituvchilari sababchi.
Demak, o‘quvchilarimizning ona tilimizdagi savodxonligi past bo‘lishida faqat ona tili fani o‘qituvchisi emas, balki boshqa fan o‘qituvchilarining ham “hissasi” katta. Bilganim shuki, o‘quvchini qaysi fanga bo‘lmasin, bilim olishga qiziqib, qancha ko‘p kitob o‘qisa, shundagina ona tilimizda to‘g‘ri va bexato yozishga erishamiz.
Valijon XUDOYQULOV,
Jomboy tumani.


Я много лет преподаю родной язык в одной из сельских школ. Иногда меня смущает ситуация.

То, что в педсоветах много недостатков, говорит о том, что администрация школы проверила школу на районном собрании. Важно отметить, что при взятии диктанта у учащихся трое-четверо учащихся получали оценку «4», четверо-пятеро учащихся получали оценку «3», а остальные получали оценку «2». Удивительно, но все педагоги педсовета сейчас смотрят на меня. Создается впечатление, что в сложившейся ситуации виновата учительница родного языка и литературы.
Нет, я не говорю, что учитель родного языка не виноват в плохом знании языка учениками, тем более в неграмотности. Но когда дело доходит до человеческой грамотности, мы иногда забываем, что это широкое понятие.
Из-за этого заблуждения директор нашей школы дает мне специальное задание исправить этот недостаток, подчеркнув, что если нашим ученикам будет диктовать, мы не будем «остаться в стороне» от этой школы. Для этого необходимо взять диктант у учащихся, написать сочинение.
Конечно, задание будет выполнено и я проверю «творчество» своих учеников. Конечно, сам по себе такой контроль существенно не изменит грамотность учащихся.
В моем эксперименте было четверо или пятеро студентов, получивших пятерку за письменное задание, один из них интересовался математикой, другой биологией, третий историей. Конечно же, он хорошо учится по этим дисциплинам и участвует в различных конкурсах и мероприятиях. Я имею в виду, что пара школьников, которые напишут по ошибке, будут интересоваться родным языком и литературой. То есть я получил пятерку, а остальные учителя математики, истории и биологии.
Это означает, что не только учитель родного языка, но и другие преподаватели естественных наук «вносят свой вклад» в низкую грамотность наших учащихся на родном языке. Что я точно знаю, так это то, что чем больше книг читает студент, тем больше он или она интересуется тем предметом, который ему или ей интересен, и тем точнее и безупречнее он или она сможет писать на нашем родном языке.
Валиджон ХУДОЙКУЛОВ,
Джомбойский район.

Telegramda o‘qish

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
BAXTIYOR.UZ

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: