Nega bolalarda notiqlik ko‘nikmasi yaxshi emas?

Bolalarda notiqlik ko‘nikmasi yaxshi emasligi sabablari

Ochig‘i, bu muammo haqida ko‘p yillardan beri o‘ylayman va o‘zimga-o‘zim ana shu savolni beraman.
Yoshlar bilan ko‘p suhbatlashaman. Afsuski, ularning aksariyatida so‘zlash va fikrlash qobiliyati deyarli yo‘q. Ba’zilari mustaqil fikrlashga ega bo‘lgani bilan so‘z boyligi yetmaydi, nutq aytishdan tortinadi va ko‘pchilik oldida gapirishga uyaladi, hayajonga tushadi.
Nega shunday? Keling, bir tahlil qilaylik.
Fanda notiqlik san’ati degan yo‘nalish bor. Bu auditoriya oldida so‘zlashish mahoratini, o‘z nutqi yordamida tinglovchilarga samarali ta’sir qilish sirlarini, notiqlik madaniyatini o‘rgatadi.
Lekin bizda bu fanga e’tibor deyarli yo‘q. Masalan, maktablarda ko‘plab o‘qituvchilarning nutqi noqis, zaif. Shuning uchun uning bilimi qanchalik chuqur va tugal bo‘lmasin, o‘ziga ham, o‘quvchiga ham ta’siri kam bo‘ladi. Ona tilida puxta, lo‘nda va shirador nutq tuza olish tajribasi va mahorati matematika o‘qituvchisi uchun ham birday zaruriy ehtiyoj sanaladi. O‘qituvchi ravon va go‘zal ifodalarga boy nutqi bilan o‘quvchilarini mahliyo etib, bermoqchi bo‘lgan bilimini yosh avlod shuuriga osonlikcha singdiradi.
Afsuski, maktabga o‘qituvchilarni ishga olish, ishga olgandan keyin uning notiqlik imkoniyatini nazorat qilib borish hech kimning xayoliga kelmaydi. Shuning uchun farzandlarimiz ham fikrini teran tushuntirish, maqsadini dadil aytish, rejalarini aniq ifoda etish, qolaversa, chiroyli suhbatlashish borasida qiynalishadi.
Shulardan kelib chiqib, maktab tizimida ma’naviyat, ma’rifat va nutq madaniyati ishlarini tubdan o‘zgartirish lozim. Birinchi navbatda ona tili va adabiyot hamda jamiyatshunoslik darslariga jiddiy islohotlar kiritilishi kerak. Darsliklarga yangi turdagi nutq so‘zlash va bahs qilish mahorati soatlarini kiritish lozim.
Bundan tashqari, yuqori sinflarda til va adabiyot darslarida qo‘shimcha bayon, ya’ni turli mavzu va kichik hikoyalar haqida mustaqil fikr yuritib yozma ishlarni kuchaytirish zarur, deb bilaman. Zero, nutq so‘zlash va yozma mustaqil fikr yuritish mahorati orqali har bir o‘quvchining bilim darajasi va saviyasi yaqqol ko‘rinadi.
Foziljon Abduraupov.
***
Bugun ushbu maqola muallifi F.Abduraupovning tug‘ilgan kuni.
Foziljon aka 1948 yil 13 avgustda Samarqand shahar Eski Qalandarxona mahallasida tug‘ilgan.
1968-1973 yillarda Samarqand davlat universitetining rus filologiyasi fakultetida tahsil olgan. So‘ngra salkam 20 yil «Leninskiy put» (hozirgi «Samarkandskiy vestnik») gazetasida tarjimon, muxbir, katta muxbir, bo‘lim boshlig‘i, birlashgan nashriyot direktori lavozimlarda faoliyat olib borgan.
2005 yildan 2016 yilgacha Navoiy viloyati Zarafshon shahridagi «Oltin vodiy» gazetasida bosh muharrir o‘rinbosari, mas’ul kotib bo‘lib ishlagan.
2017 yildan beri nafaqada. Ammo vaqtli matbuotda dolzarb maqolalari bilan qatnashib turadi.

Manba: zarnews.uz


Честно говоря, я много лет думал об этой проблеме и задавал себе этот вопрос.
Я много общаюсь с молодежью. К сожалению, у большинства из них почти нет способности говорить и думать. Хотя некоторые из них обладают независимым мышлением, им не хватает словарного запаса, они стесняются говорить, стесняются и нервничают, выступая перед большим количеством людей.
Почему это? Сделаем анализ.
В науке есть направление, называемое искусством публичных выступлений. Обучает навыкам выступления перед аудиторией, секретам эффективного воздействия на аудиторию с помощью своего выступления, культуре публичных выступлений.
Но мы почти не обращаем внимания на эту науку. Например, речь многих учителей в школах ущербна и слаба. Поэтому, какими бы глубокими и полными ни были его знания, на него и ученика это мало повлияет. Необходимым требованием к учителю математики также является опыт и умение вести обстоятельную, краткую и красноречивую речь на родном языке. Преподаватель очаровывает своих учеников своей беглой и красивой речью и легко внедряет знания, которые хочет передать, в сознание подрастающего поколения.
К сожалению, никто не думает нанимать учителей в школу, а после их найма следить за их умением говорить. Поэтому нашим детям также трудно объяснить свои мысли, смело изложить свои цели, четко изложить свои планы, а также приятно пообщаться.
Исходя из этого, необходимо коренным образом изменить работу духовно-просветительской и речевой культуры в системе школьного образования. Прежде всего, серьезные реформы должны быть проведены на уроках родного языка, литературы и обществознания. Необходимо ввести в учебники новый тип занятий по навыкам говорения и ведения дебатов.
Кроме того, я считаю, что на занятиях по языку и литературе в старших классах необходимо укреплять письменные работы путем самостоятельного обдумывания различных тем и небольших рассказов. Ведь уровень знаний и уровень каждого ученика хорошо виден по навыкам устной и письменной самостоятельности мышления.
Фазильон Абдураупов.
***
Сегодня день рождения автора этой статьи Ф. Абдураупова.
Брат Фазильжон родился 13 августа 1948 года в микрорайоне Старая Каландархана города Самарканда.
В 1968-1973 годах учился на факультете русской филологии Самаркандского государственного университета. Затем около 20 лет работал переводчиком, корреспондентом, старшим корреспондентом, заведующим отделом, директором совместного издательства в газете «Ленинский путь» (ныне «Самаркандский вестник»).
С 2005 по 2016 год работал заместителем главного редактора и ответственным секретарем в газете «Золотая долина» в городе Заравшан Навоийской области.
На пенсии с 2017 года. Но он участвует в своевременной прессе с соответствующими статьями.

Источник: [mask_link]zarnews.uz[/mask_link]

Telegramda o‘qish

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
BAXTIYOR.UZ

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: