Tarbiyaning turli uslubi bor: to`g`risi qaysi?

Tarbiyaning turli uslubi bor to`g`risi qaysi?

Men yaqindagina guvoh bo`lgan manzara: onasi bilan do`konga kirgan 2-3 yoshlardagi bolacha oyoqlarini erga urib yig`ladi: «mana shuni olib berasiz, dedimmi, olib berasiz!» Ona esa atrofdagilardan xijolat bo`lib, o`zini qo`yarga joy topolmaydi: «Voy, qara, mana bu xola doktor ekan, hozir senga ukol qiladi». Bola bir fursat menga xavotir bilan qaradi-da, doktorga o`xshata olmagach, yana baqirishda davom etdi. «Uyga boraylik, senga konfet beraman», avrashga tushdi ona…

Tarbiyaning turli uslublari bor: kimdir bolasiga yaxshi ish qilishi uchun nimadir olib berishga va`da bersa, boshqa ona esa uni qo`rqitishdan nariga o`tmaydi.

Bolaga «pora» berish

«Aytganimni qilsang, konfet olib beraman»

Maktabgacha yoshdagi bola o`zini yaxshi tutishi uchun ota-ona konfet, mashina yoki yana nimadir olib berishni va`da qilishadi. Maktab yoshidagilarga esa yaxshi o`qishi, «besh» baho olishi uchun «pora» berishadi.

Muammo qaerda?

Bu uslubning samaradorligini hech kim inkor eta olmaydi. Ammo uni tarbiyaviy ahamiyatga ega uslub deb bo`lmaydi. Moliyaviy haq evaziga barpo bo`layotgan bu tarbiya usuli bolada oilaviy munosabatlar haqida noto`g`ri xulosa shakllantirishga olib keladi. Bu uslub oilada emas, ish uchun foydali. Oilaviy munosabatlar esa boshqa omillar ustida qurilishi kerak. Farzandingizni shu uslubda tarbiyalasangiz, undan yaqinlariga yordam berish, do`stlik, beg`araz yaxshilik qilish kabi fazilatlarni kutmasangiz ham bo`ladi. Chunki u kichikligidan har bir yaxshi harakatlari uchun moliyaviy mukofot olib ulg`aymoqda.

Qanday bo`lishi kerak?

Albatta bolani mukofotlab, maqtab turish kerak. Ammo yaxshi ishning avvalida haq va`da qilish to`g`ri emas. Uning o`rniga, masalan, o`quvchi fazandingiz chorakni yaxshi baholar bilan tugallaganda, uni yanada yaxshiroq harakatga undash uchun oila davrasida kichik bayramcha o`tkazib, bolani maqtab qo`yishingiz ham uning tarbiyasi uchun foydali.

Qo`rqitish

«Hozir do`xtir keladi, senga ukol qiladi»

Muammo qaerda?

Bu uslub ham vaqtincha yordam beradi, ammo bolada sababsiz qo`rqinch va xavotir hislarini rivojlantiradi. Bu erda qo`rqitish bilan birgalikda bolaga yolg`on gapirishni ham ko`rish mumkin. Natijada bola begonalardan, yolg`iz qolishdan, qorong`u xonadan qo`rqa boshlaydi, yolg`on gapirishni o`rganadi.

Qanday bo`lishi kerak?

  • Hayotda ehtiyotkor bo`lishni talab qiluvchi holatlar ko`p. Qo`rqinch esa bizni xavfdan ogohlantiruvchi hissiyot. Ehtiyotkorlik bilan qo`rqishning farqi shundaki, ehtiyotkorlik haqiqiy xavfga qaratilgan bo`lsa, qo`rqitish bolada xayoliy narsalardan qo`rqish hissini uyg`otadi. «Yugurma, yiqilib tushishing mumkin» kabi so`zlar ehtiyotkorlik chorasi bo`lsa, «Bo`ri keladi, seni eb qo`yadi» deyish qo`rqitishdan o`zga narsa emas.
  • Bolani qo`rqitishdan avval o`zingizga savol bering: siz uni biror-bir xavfdan ogohlantirayapsizmi yoki o`z istagingizni qildirmoqchimisiz? Ikkinchi holatda bolaga ta`sir qilishning boshqa yo`lini qidiring.

Mensimaslik

«Ko`zimga ko`rinma!»

Muammo qaerda?

Bolada «yaxshi bola bo`lsam, yaxshi ko`rishadi, yomonlik qilsam, meni yaxshi ko`rmay qo`yishadi», degan fikr yuzaga keladi. Natijada bolada boshqalarning fikridan kelib chiqib harakat qilish hissi paydo bo`ladi.

Qanday bo`lishi kerak?

  • 3 yoshgacha bo`lgan bolalarga bu uslubni qo`llamang. Bu bola ruhiyatiga qattiq ta`sir ko`rsatadi.
  • Bola biror yomonlik qilayotgan bo`lsa, avvaliga unga bu xatoni tushuntirish zarur. Ikkinchi bor bu harakat takrorlanganda esa biror jazo turini qo`llash lozim.

Aldash

Xalqimizda aldagani bola yaxshi, degan maqol bor. Aksar hollarda ota-ona bolaga u yoki bu narsani va`da berishadi-yu, ammo amalga oshirish vaqti kelganda «unutib» yuborishni afzal ko`rishadi.

Muammo qaerda?

Bu va`dalar kattalar uchun arzimagan narsa bo`lib ko`rinsa-da, ularni bajarmaslikni bola sotqinlik deb qabul qiladi. Va`daning yolg`onligini bilgach esa sekin-asta eng yaqin insonlariga bo`lgan ishonchini yo`qotib boradi. Bolaning o`zida ham «va`da berib, uni bajarmachlik mumkin» degan his rivojlanadi.

Qanday qilish kerak?

  • Bolaga yolg`on gapirmang. Unga tushunarli tarzda tushuntirishga harakat qiling.
  • Unga va`da berdingizmi, ustidan chiqing.
  • Ba`zi hollarda bolani aldab emas, ertaklar yordamida holatni tushuntirishga harakat qiling.

Shirin AKBAROVA tayyorladi

Manba: Darakchi.uz


Я недавно был свидетелем сцены: мальчик 2-3 лет, который зашел в магазин с мамой, топнул ногами по полу и закричал: «Ты принесешь это, я тебе сказал, ты принесешь!» А мать смущается окружающих и не находит, куда спрятаться: «Ой, смотри, эта тетка врач, она сейчас тебе укол сделает». Мальчишка какое-то время с тревогой смотрел на меня, но когда не смог притвориться врачом, снова продолжил кричать. «Пойдем домой, я дам тебе конфеты», — сказала мама…

Существуют разные методы воспитания: кто-то обещает что-то подарить ребенку за хорошую работу, а кто-то мать не идет дальше того, чтобы его напугать.

«Подкупить» ребенка

«Если ты сделаешь, как я говорю, я принесу тебе конфету»

Чтобы дошкольник вел себя хорошо, родители обещают принести конфету, машинку или что-то еще. Школьникам дают «взятки», чтобы они хорошо учились и получали «пятерки».

В чем проблема?

Никто не может отрицать эффективность этого метода. Но это нельзя рассматривать как воспитательный метод. Этот метод воспитания, устанавливаемый за материальную компенсацию, приводит к формированию у ребенка неверных выводов о семейных отношениях. Этот стиль полезен для работы, а не в семье. А семейные отношения должны строиться на других факторах. Если вы воспитаете своего ребенка таким образом, вы можете не ожидать от него таких качеств, как помощь близким, дружелюбие и бескорыстная доброта. Потому что он растет, получая финансовое вознаграждение за каждый хороший поступок с детства.

Как это должно быть?

Конечно же, ребенка следует вознаграждать и хвалить. Но нехорошо обещать правду перед добрым делом. Вместо этого, например, когда ваш ученик заканчивает четверть с хорошими оценками, для его образования также полезно провести небольшой праздник в семейном кругу и похвалить ребенка, чтобы побудить его учиться лучше.

запугивание

«Сейчас придет доктор и сделает вам укол»

В чем проблема?

Этот метод тоже временно помогает, но у ребенка беспричинно появляются чувства страха и беспокойства. Здесь можно увидеть ложь ребенку вместе с запугиванием. В результате ребенок боится незнакомцев, одиночества, темной комнаты, учится лгать.

Как это должно быть?

В жизни бывает много ситуаций, требующих осторожности. Страх – это эмоция, которая предупреждает нас об опасности. Отличие осторожности от страха в том, что осторожность направлена ​​на реальную опасность, а запугивание вызывает у ребенка боязнь воображаемых вещей. Если слова типа «Не беги, ты можешь упасть» являются мерой предосторожности, то фраза «Волк идет и съест тебя» — не более чем угроза.
Прежде чем пугать ребенка, спросите себя: вы предупреждаете его о какой-то опасности или пытаетесь заставить его сделать то, что вы хотите? Во втором случае ищите другой способ воздействия на ребенка.

Игнорировать

«Не смотри на меня!»

В чем проблема?Ребенок думает, что «если я буду хорошим ребенком, меня будут любить, если я буду делать плохие вещи, меня перестанут любить». В результате у ребенка возникает ощущение, что он действует, основываясь на мнении других.

Как это должно быть?

Не используйте этот метод для детей младше 3 лет. Это оказывает сильное влияние на психику ребенка.
Если ребенок делает что-то плохое, необходимо сначала объяснить ему эту ошибку. Если это действие повторяется во второй раз, следует применить какое-либо наказание.

Обман

У нас в народе есть поговорка, что ребенок, который списывает, хорош. В большинстве случаев родители обещают ребенку то или иное, но предпочитают «забыть», когда придет время его реализовать.

В чем проблема?

Хотя эти обещания кажутся взрослым незначительными, ребенок воспринимает их невыполнение как предательство. Когда он узнает, что обещание лживо, он постепенно теряет доверие к самым близким людям. У ребенка также развивается ощущение, что «можно дать обещание и сдержать его».

Как сделать?

Не лгите ребенку. Постарайтесь объяснить ему доступным языком.
Вы обещали ему, перечитайте это.
В некоторых случаях старайтесь объяснить ситуацию с помощью сказок, а не обманывать ребенка.

Ширин АКБАРОВА подготовила

Источник: Даракчи.uz

Telegramda o'qish

OTM uchun onlayn hujjat topshirish yo'riqnomasi bilan tanishing
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
BAXTIYOR.UZ

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: