O’qituvchi nutqiga nazar

O'qituvchi nutqiga nazar
Telegramda o'qish

21 января 2022 года посол Франции Орелия Бушез и директор фонда «Эл-юрт умиди» Адхам Бекмурадов отметили подписание мандатного соглашения, заключенного между фондом «Эл-юрт умиди» и агентством «Campus France» (французское агентство по продвижению высшего образования, международной мобильности и приему студентов). Данное соглашение было подписано главами этих двух организаций онлайн 21 декабря 2021 г. Подписание данного соглашения является частью продолжения сотрудничества между университетами Франции и Узбекистана и, в частности, франко-узбекского университетского форума, который прошел в Ташкенте и в Самарканде с 7 по 9 октября 2021 года. Это мандатное соглашение, было подписано в рамках реализации соглашения о совместном финансировании студенческих грантов, заключенного 10 мая 2021 года между посольством Франции и фондом «Эл-юрт умиди». Оно открывает новые возможности для узбекских студентов при получении грантов для обучения во Франции. Студенты из Узбекистана могут выбрать следующие направления для продолжения своего обучения, это: инженерия, гуманитарные науки, иностранные языки, культура, мода, право, государственное управление и даже здравоохранение. Посольство Франции, агентство «Campus France» и Фонд «Эл-юрт умиди», объединив свои усилия, предоставят возможность талантливым узбекским студентам реализовать свои мечты и стремления, а также внести свой вклад в развитие Узбекистана благодаря знаниям и навыкам, полученным в ведущих высших образовательных учреждениях Франции. Данное партнерство, свидетельствует о привлекательности Франции и ее 3500 высших учебных заведений, а также является частью стратегии «Добро пожаловать во Францию», целью которой является привлечение к 2027 году ​​более 500 тысяч иностранных студентов и подготовка «послов» университетского превосходства французских высших учебных заведений.

Ma’lumki, o’qituvchilik o’ta mas’uliyatli va sharafli kasb hisoblanadi. Ta’lim muassasalarida o’qituvchining samaradorligi avvalo uning bilimdonligi, tayyorgarligi, o’z faniga qiziqishi, izlanuvchanligi, yuksak pedagogic mahorati va albatta nutqiy qobiliyatiga bog’liqdir. Barkamol hamda har taraflama yetuk insonni tarbiya qilish uchun o’qituvchi nafaqat puxta bilimli balki o’z fikrini chiroyli, ravon, nutq madaniyati qonuniyatlarini chuqur egallagan holda ifoda qila olishi zarur. Muhtaram prezidentimiz I.A.Karimov “O’z fikrini mutlaqo mustaqil, ona tilida ravon, go’zal va lo’nda ifoda eta olmaydigan mutaxassisni, avvalombor, rahbar kursida o’tirganlarni bugun tushunish ham, oqlash ham qiyin.” – deb bejizga aytmagan edilar.

Nutq madaniyati barcha fan o’qituvchilari uchun birdek ahamiyatlidir. O’qituvchining nutqiy madaniyati darslarni tashkil etish, yangi mavzuni tushuntirish va mustahkamlash, so’rash va javob berish, mavzu bo’yicha muammoli vaziyatlarni yaratish va munozaralar yordamida hal etish kabi ta’lim jarayonining barcha jabhalarida namoyon bo’ladi. O’qituvchi bevosita nutqi yordamida muayyan mavzuni tushuntiradi, fikrini mantiqiy izchillik asosida bayon etadi, ya’ni dalillarni asoslaydi, taqqoslaydi, ular o’rtasidagi aloqani ma’lum qiladi, umumlashtiradi va xulosalaydi. Shuning uchun o’qituvchi nutqiy jihatdan quyidagi talablarni o’z oldiga qo’yishi maqsadga muvofiqdir:

Во всех высших и профессиональных учебных заведениях, академических лицеях, школах с 24 января текущего года система обучения будет проводиться дистанционно (онлайн) сроком на один месяц. Соответствующую информацию подтвердили в МНО и Минвузе. Инспекция по контролю качества образования при правительстве сообщила, что решение касается также негосударственных образовательных учреждений. Авиа- и железнодорожные билеты будут сохранены со скидкой в размере 50 процентов от тарифной части, а до 24 февраля авиа- и железнодорожные билеты будут обменены бесплатно на другой срок. В целях координации этих вопросов в министерстве создан специальный штаб. С 21 января с 9:30 по всем организационным вопросам можно обращаться на следующие горячие линии: 10-06, 71-246-97-45, 71-246-28-63. В министерствах попросили граждан активно участвовать в процессе вакцинации от коронавируса. Как сообщалось ранее, в Узбекистане разрешили вакцинировать детей в возрасте от 5 лет.
В целях автоматизации и управления обменом информацией в системе народного образования разработан единый программный комплекс - информационная система ERP и на сегодняшний день проводится масштабная работа по ее внедрению на практике. Enterprise Resource Planning - означает планирование и управление доступными ресурсами и процессами организации или учреждения. Внедрение данной системы в народном образование позволит автоматизировать существующие процессы электронного документооборота, создаст ряд преимуществ для работников системы за счет цифровизации, предотвратит перерасход государственного бюджета, снизит человеческий фактор, устранит ошибки и недостатки в выплата заработной платы и ее эквивалентов, а также обеспечение прозрачности обмена информацией. Платформа ERP также предоставит ряд удобств в процессе приема в 1-й класс, в формировании электронного списка всех учащихся системы, планирование учебных часов, распределении часов преподавателям, контроль квалификационных категорий, установление заработной платы работникам. Основными пользователями программного комплекса являются должностные лица Министерства народного образования, руководящий состав общеобразовательных школ. Система ERP интегрируется с информационными системами и базами других министерств и ведомств. Как сообщает пресс-служба Министерства народного образования РУз, на сегодняшний день ведутся работы по подключению к ERP более 10 тысяч общеобразовательных школ системы народного образования. Сейчас в этих школах работает более 700 тысяч сотрудников и обучаются 6,2 млн учащихся. Через эту платформу более десятка читателей смогут получить доступ к онлайн-информации.
  1. O’quvchilar diqqatini to’play olish;
  2. Nutqning ta’sirchan va ifodaliligiga ahamiyat qaratish;
  3. Fikrni ixcham, soda, ta’sirli qilib ifodalash;
  4. Mavzuga mos dalil va isbotlarni aniq, lo’nda qilib keltirish;
  5. Aytilgan fikrni o’rinsiz takrorlamaslik;
  6. Fikrni bayon etish jarayonida hayajonlanmaslik, o’zini og’ir tutish;
  7. O’quvchilar nutqini shakllantirish;

O’qituvchilik faoliyatida nutq juda muhim vazifalarni bajaradi. O’qituvchilarning so’zlari ta’sirida bolalarda muayyan ruhiy jarayon va holatlar vujudga keladi, insoniy xislatlar shakllanadi. Xalqimiz orasida “Mo’tabar zot” nomini olgan ustozlar juda ko’plab topiladi. Ular pedagogic mahorati, fidoiyligi, muallimlik burchini yuksak darajada bajara olgani, halollik, go’zallik, haqiqat, odob-axloq nurini singdira olganliklari va xushmuomala bo’lganliklari uchun ham bu maqomga erishganlar. Albatta, o’qituvchi nutq madaniyati haqida gap yuritilganda muallimning faqatgina gapirishi emas, shuningdek, yozma fikr bayon qilishi, tinglab tushunishi va o’qishi ham e’tiborga olinadi. Uy vazifasini tekshirish, sinf doskasiga yozish chog’ida yozma nutq o’qituvchidan katta mas’uliyat talab etadi. Matnni ovoz chiqarib o’qish ham mahorat evaziga amalgam oshiriladi. O’qituvchi nafaqat dars jarayonida, balki darsdan tashqari o’tkaziladigan tarbiyaviy mashg’ulotlarda, tadbirlarda, ota-onalar yig’ilishlarida, aholi va mehnat jamoalari huzurida nutqining go’zalligi bilan ajralib turishi kerak. Chunki, o’qituvchining nutqi, o’quvchilar uchun namuna vazifasini o’taydi desak mubolag’a bo’lmaydi.

Afsuski, o’z ustida ishlamaydigan, o’qituvchilik sohasiga o’zi xohlamay kirib qolgan kimsalar ham yo’q emas. Ular har bir bolaning xarakter xususiyatlaridan kelib chiqib muomala qilish kerakligini bilmaydilar. Darsga kechikib kirgan, darsga qiziqmay gaplashib o’tiradigan, vazifani bajara olmagan o’quvchilarning qalbiga joiz so’zlar orqali yo’l toppish o’rniga qo’pollik qilib urishadilar, hatto, kurakda turmaydigan so’zlar bilan haqorat qilib shaxsiyatlariga tegadilar. Bu kabi o’qituvchilar o’quvchilarni nafaqat fandan bezdiradilar, ilmsiz qoldiradilar, qolaversa asabiy va qo’pol bo’lib yetishlariga sababchi bo’ladilar. Xalqimiz ustozni juda ham e’zozlaydi, otaga qiyoslab ko’klarga ko’taradi. Shunday ekan, ushbu nomga loyiq bo’lish, ushbu ardoqning mas’uliyatini his etish ustozman, tarbiyachiman, ta’lim beruvchiman degan har bir shaxsning o’z qo’lidadir.

Qayd etish kerakki, Jaholatga qarshi ma’rifat bilan kurashish mamlakatimizning asosiy ustuvor yo’nalishlaridan biridir. Bugungi kunda, xalqaro hayotda ikki qarama-qarshi ijtimoiy guruh o’rtasida mafkuraviy kurash nihoyatda keskinlashgan bir davrda yashayotgan ekanmiz, yosh avlod tarbiyachisi uchun mafkuraviy kurashning asosiy quroli bo’lgan til va nutqning har qachongidan ham o’tkir va keskin bo’lishini taqozo etadi.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Baxtiyor.uz
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: