Tadbirkorlik va biznes farovon hayot asosi.

Tadbirkorlik va biznes farovon hayot asosi.
Bizni endi Telegramda ham o'qishingiz mumkin. Kanalga obuna bo'lish

Bilamizki tadbirkorlik,savdo-sotiq ishlari bilan odamlar qadim zamonlardan beri shug’ullanib kelishgan.

Hattoki pul paydo bo’lmagan davrlarda odamlar mahsulotlar bilan ayirbosh qilishgan. Dengiz va karvon yo’llari orqali savdo-sotiq ishlari amalga oshirilgan. Sharq va g’arb xalqlar o’rtasida XVI asrga qadar savdo ishlarida Buyuk Ipak yo’li muhim o’rin tutgan.
Tadbirkorlik,biznes savdo-sotiq taraqqiyotga erishishning bosh omili sanaladi. Ayniqsa,hozirda ishlab chiqarish sanoati bo’yicha Xitoy birinchi o’rinda turadi. AQSHham yirik ishlab-chiqarish sanoat o’chog’i. Ularning mahsuloti butun dunyoni qamrab olgan. Buning sababi esa ko’proq ishblarmonlik va yangidan yangi ixtirolarning kashf etilishi. Xususan AQSHning butun dunyoga keng yoyilgan pulida Amerika tarixida ulkan iz qoldirgan Benjamen Franklinning tasviri bor. Bu inson o’z ishblarmonligi,doimo hayriya ishlarining boshida turishi,mablag’ni ko’paytirish haqidagi dono fikrlari bilan katta sarmoyadorga aylangan. Hali hanuzgacha ishbilarmon kishilar Franklinning o’gitlariga amal qiladi.
«Oz-ozdan tejalsa,ko’p sarmoya hosil bo’lur»,»Hamyonizda qancha pul borligini aniq bilishingiz kerak chunki pul sanoqni yoqtiradi»»Ishlatiladigan kalit zanglamaydi,doim yaraqlab turadi»,»Vaqt-bu pul».
Tadbirkorlik tushunchasi va mohiyatiga XVIII asrda Angliyada Adam Smid Jun Bisi Tyurkat asos solgan.
Ushbu faoliyatga ijtimoiy holat va sohibkorlik sifatida qarashgan. Sohibkorlik mulkdor degan ma’noni bildiradi. Huquq sohasi paydo bo’lgach tadbirkorlikda talab va taklif vujudga keldi.
Tadbirkorlik avvalo katta tavakalchilikka asoslanadi. Unda yutish ham yutqizish ham mumkin. Sovuqqonlik bilan ish ko’rish muhim sanaladi. Bu soha bilan shug’ullanuvchi kishilar uchun biznesning asosiy to’rtta qoidasi mavjud:

    1. Mahsulot sifati

    2. Baho narxi

    3. Reklama

    4. Muomala madaniyati.

Mahsulot sifati doimo birinchi o’rinda turadi. Sifatli mahsulotgina xaridorgir bo’ladi.
Baho narxi. Mahsulotlarga ketgan xomashyolarga qarab baho narxlari belgilanadi. Ba’zan sifatli mahsulotlarni arzonroqqa sotish foydaliroq. Qimmatga bitta narsa sotgandan ko’ra arzonroqqa ko’proq sotgan yaxshi. Chunki tijoratda unumdorlik harakat va tez aylanishda bo’ladi.
Reklamaning maqsadi xaridorlarga tovarlarni sotib olishga istak uyg’otishdir. Iqtisodda reklamaning o’rni bo’lakcha.
Muomala madaniyati sotuvchiga juda kerak. savdogar shaxs har bir xaridor bilan ochiq chexrada gaplashishi,ularning talablariga mos ravishda mahsulot sotishi kerak. Zero hamisha xaridor haq degan tushuncha bor. Xitoy maqollarida shunday deyilgan:

«Kulishni bilmaydigan odam savdo bilan shug’ullanmasligi kerak.»

Respublikamizda bugungi kunda tadbirkorlik sohasiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Sohani rivojlantirishga qaratilgan turli g’oyalar va rejalar ishlab chiqilmoqda. Bu jarayonlarni yillarni nomlashda ko’rishimiz mumkin. Xususan 2018-yil «Faol tadbirkorlik innovatsion g’oyalar va texnologiyalarni qo’llab-quvatlash yili».
2019-yil «Faol investitsiya va ijtimoiy rivojlanish yili»deb 2020-yil esa «Iqtisodiy kompleksni safarbar qilish yili»deb e’lon qilindi.

Munira Tursunova UzJOKU talabasi

Maqola yoqdimi! Uni tezroq do'stlaringizga ma'lum qiling:
BAXTIYOR.UZ
Fikr bildirish

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: